
WILLEMSTAD - Partij MAN-PIN heeft een nieuwe wet ingediend tegen corruptie in de overheid. De Lei Basha Bou moet ambtenaren en anderen beschermen die misstanden melden.
De wet is een aanpassing van bestaande regelgeving voor overheidspersoneel. Alle ambtenaren, contractwerkers, stagiairs en gebruikers van overheidsdiensten krijgen meerdere kanalen om corruptie te melden. Belangrijk: wie meldt, krijgt bescherming tegen represailles.
Ambtenaren kunnen corruptie of integriteitsschendingen melden bij hun leidinggevende of een minister naar keuze. Bij vermoeden van strafbare feiten kan ook het Openbaar Ministerie worden ingeschakeld.
Ook niet-ambtenaren die werkzaam zijn bij de overheid en burgers die overheidsdiensten gebruiken, kunnen corruptie melden. Zij kunnen terecht bij een diensthoofd, minister, het OM of de Ombudsman.
Sterke bescherming voor melders
Geheimhoudingsplicht geldt niet bij het melden van corruptie of integriteitsschendingen. Melders krijgen sterke rechtsbescherming: represailles zijn verboden.
De wet sluit aan bij normen van Transparency International en moedigt meldingen aan. Wie represailles ondervindt, krijgt advocaatkosten vergoed als een rechtszaak nodig is.
Actuele aanleiding
Het recente conflict tussen minister Javier Silvania en de Landsontvanger Alfonso Trona over het melden van mogelijke corruptie heeft het proces voor deze wet versneld.
De wet gaat eerst naar de Raad van Advies. Na eventuele aanpassingen behandelt de Staten het voorstel, zo verwacht MAN-PIN.




































